CAPE Groep

PostNL TGN live!

“Deze order management en planningsapplicatie is de spin in het web van hét logistieke netwerk voor business pakketten”

PostNL is het grootste en meest moderne netwerk voor post, pakketten en e-commerce in de Benelux. Wanneer je online een pakketje bestelt staat PostNL binnen een mum van tijd op de stoep. Deze service leveren ze zowel aan consumenten als aan bedrijven. Het Tijdgebonden Netwerk (TGN) doet dat binnen strakke tijdskaders van een half uur. Dat kan zowel eenmalig als structureel. PostNL TGN komt dan op een vaste dag en tijdstip al jouw brieven en pakketten ophalen of brengen.

Waar zorgt de order management en planningsapplicatie voor?

Alle orders voor TGN, tot zo’n 50.000 per dag, komen digitaal binnen in het Operational Ordermanagement systeem (OOM TGN). Daar worden de orders gevalideerd en verrijkt. Vervolgens worden ze naar de planningsapplicatie gestuurd en krijgt het de orders optimaal gepland weer terug naar de handhelds van de chauffeurs zodat zij ze kunnen uitvoeren. De statusupdates (geladen, onderweg en bezorgd) die zo ontstaan, 250.000 per dag, ontvangt OOM TGN vervolgens weer. Het Ordermanagement geeft zo op elk moment van de dag de real-time status van elke order weer. Het Ordermanagement is daarmee de spin in het web van de operatie. Dat betekent ook dagelijks schakelen met andere platformteams in de keten. Alleen zo lukt het om de functionaliteit en gewenste kwaliteit live te zetten.

“Het vervangen van de bedrijfskritische applicatie tijdens topdrukte was een soort open hart operatie”

Binnen een halfjaar heeft het DevOps-team van CAPE Groep en PostNL deze cruciale applicatie voor TGN vervangen terwijl de operatie gewoon doorging; een soort open hart operatie. En dat ook nog tijdens de traditionele drukte van Sinterklaas en Kerst. Zelfs de onverwachte drukte en uitdagingen tijdens de coronacrisis heeft het team niet weerhouden tot snelle oplevering te komen. COVID-19 zorgde ervoor dat het team na maanden van intensief contact elkaar alleen nog virtueel kon zien. Gelukkig waren ze al zo op elkaar ingespeeld en ging de communicatie tussen de teamleden al veel via digitale weg. 

"Het is echt te danken aan de teamgeest, samenwerking, inzet en vaardigheden dat we met al deze uitdagingen het project binnen 6 maanden over de streep hebben getrokken. Een waanzinnig knappe prestatie!"
David Ramp
Platform Owner Ordermanagement PostNL Logistic Solutions

Side note: foto’s zijn gemaakt vóór de coronacrisis

Deel dit artikel:

Share on linkedin
LinkedIn
Share on twitter
Twitter
Share on facebook
Facebook