Geïntegreerd Portal ondersteunt HST’s strategische plannen voor One-Stop-Shopping en Cross-Selling

HST Groep is een Nederlandse dienstverlener in transport en logistiek. Sinds de oprichting in 1978 is HST Groep gegroeid tot een internationale, multi-discipline en multimodale vrachtvervoerder. HST Groep bestaat uit verschillende business units die een brede scope aan transport (via de zee, de lucht en de weg) en opslagdiensten aanbieden. Als onderdeel van strategische verandering wil HST Groep hun klanten een one-stop-shop aanbieden voor verschillende logistieke en transport diensten. CAPE Groep heeft geholpen met het door ontwikkelen van HST Online, waarmee HST Groep haar eigen logistieke operaties aan die van klanten kan verbinden.
'De juiste applicatie vinden die een nieuwe strategie kan ondersteunen'

Drive

Wat was de behoefte van de organisatie?

Als een onderdeel van een strategische zet wil HST Groep klanten een one-stop-shop aanbieden voor haar volledige scope aan transport en logistieke diensten, terwijl zij intern profiteren van cross selling van deze diensten door al haar business units. Een zet als deze heeft support nodig van ICT. De HST Online applicatie was een voor de hand liggende kandidaat om de nieuwe strategie van HST te ondersteunen. Echter, HST Online is niet web-based en gebruikt geen standaard browser software. “Alhoewel HST Online ons goed dient, heeft het als nadeel dat de applicatie software handmatig geïnstalleerd en onderhouden moet worden op alle 150 computers van onze klanten.” Er waren andere redenen waarom HST een gloednieuwe applicatie nodig had. HST was zoekende naar een applicatie die door alle business units gebruikt kan worden. Hiervoor is een applicatie nodig met meer functionaliteiten dan HST Online, en één die ook aan de vereisten voldoet van de andere business units en disciplines van HST. Het is cruciaal dat deze applicatie de twee verkopers van HST kan ondersteunen bij en faciliteren van de verkoop aan 500 tot 600 klanten, door alle business units, en verschillende business vereisten erbij betrekt. Als laatste moet de applicatie web-based zijn, gezien het algehele toegang tot het internet van nu.

Do

“Samenwerking in een CAPE-HST design- en ontwikkelingsteam”

Hoe hebben we dit aangepakt?

Een verenigd CAPE-HST design- en ontwikkelingsteam, grotendeels bestaande uit bedrijfsconsultants, zijn de uitdaging aangegaan. De eerste fase van het project was de opslagmodule, gevolgd door de internationale en nationale wegtransportmodule. Laatstgenoemde ter vervanging van HST Online. Ook de zee- en luchtvracht modules werden ontwikkeld.

Deliver

Wat hebben we opgeleverd?

Met de nieuwe applicatie kunnen klanten, naast het plaatsen van orders van de opslag in de opslagruimtes, voorraadniveaus checken, aanpassingen doen en real-time hun goederen traceren die zich door de verschillende opslag fases en processen bewegen,” aldus Pieffers (Manager Operations bij HST Transmission). Een belangrijk onderdeel van de Portal is haar bedrijfsregels functie. “Deze software verwerkt orders volgens een serie vooraf gedefinieerde bedrijfsregels om bijvoorbeeld de prijs te behandelen (gebaseerd op vooraf overeengekomen marges), en gewenste vervoerder en route,” legt Pieffers uit. “De applicatie selecteert daarnaast het HST transport management systeem dat van toepassing is (elke business unit heeft haar eigen back-office systeem) om een bepaalde order te behandelen. Dit alles maakt het mogelijk om het proces te automatiseren.” Een andere benoemingswaardige is de ‘intelligente’ transport-order functie. “Gebaseerd op voertuig en route kan deze functie de hoeveelheid CO² berekenen die een bepaalde order zal produceren,” vertelt Pieffers. “En gebaseerd op eerdere klantenorders en leveringspatronen, zal deze functie als het nodig is ook herziene, efficiëntere en eco-vriendelijkere leveringsopties aanbevelen. Naast dat dit goed is voor het milieu, zal dit ook goede business en financiële waarde opleveren voor alle betrokken partijen.

Develop

“Improved efficiency reduces HST’s operational costs”

Significant improvement in sales support can double HST’s turnover

Wat is het vervolg voor de toekomst?

Een dergelijk zelf service Portal is een win-win situatie, het levert voordeel op voor zowel HST als haar klanten: “Als de Portal volledig geïmplementeerd en draaiende is naar onze verwachtingen, en het met de meeste klanten verbonden is, geloof ik dat onze operationele kwaliteit en kostenbesparingen significant zullen verbeteren en hetzelfde geldt voor onze klanten,” zegt Pieffers. “Ik geloof ook dat HST haar omzet kan verdubbelen – door cross-selling efficiënter en effectiever in te zetten bijvoorbeeld – maar zonder het verhogen van indirecte manuren. De verwachting is dat een significante verbetering van sales ondersteuning de omzet kan verdubbelen, verbeterde efficiëntie de operationele kosten vermindert, de klanten ondersteuningskosten en de bedrijfskosten van de klanten verminderen door het zelf service Portal te gebruiken, de design en development inspanningen en kosten verminderen door het Mendix App Platform en dat de onderhoudskosten zullen verminderen vanwege de ontwerpuniformiteit van de Portal en het web-based platform.

Kunnen wij u helpen?

Digitale transformatie vormt hét instrument om ambities waar te maken. Hulp nodig? Wij vertalen strategische thema’s naar wendbare oplossingen. Snel en slim, samen met u.
CAPE GroepTransportcentrum 167547 RW Enschede
+31(0)88 2273477